آنزیمی که می تواند به 700 میلیون نفر در سراسر جهان کمک کند

3 مه 2021- دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی(UniSA) آنزیمی به نام NEDD4-2 را شناسایی کرده اند که می تواند به مهار بیماری مزمن کلیوی که تقریباً 700 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، کمک کند.

دکترJantina Manning ، دانشمند مرکز زیست شناسی سرطانUniSA در مقاله جدیدی که این ماه درCell Death & Disease  منتشر گردید، گفت: آنزیم NEDD4-2 برای سلامت کلیه، بسیار مهم است.

همکاران دکتر Manning، از جمله پروفسورSharad Kumar ، دانشمند سال 2020دانشگاه استرالیای جنوبی، پیش از این در یک مطالعه حیوانی ارتباط بین رژیم غذایی با نمک بالا، سطح پایین NEDD4-2 و بیماری پیشرفته ی کلیه را نشان داده بودند.

در حالی که یک رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد نمک می تواند برخی از انواع بیماری های کلیوی را تشدید کند، اما تاکنون محققان متوجه نشده بودند که NEDD4-2 در تقویت آسیب کلیوی ناشی از نمک نقش دارد.دکتر منینگ می گوید: ما اکنون می دانیم که هم یک رژیم غذایی حاوی سدیم بالا و هم سطح  پایین آنزیمNEDD4-2 ، پیشرفت بیماری کلیوی را تقویت می کنند، حتی در صورت عدم وجود فشار خون بالا، که به طور معمول با افزایش سدیم دست در دست هم پیش می روند.

آنزیم NEDD4-2، مسیر مورد نیاز برای جذب مجدد سدیم در کلیه ها را تنظیم می کند، تا اطمینان حاصل شود که غلظت نمک در حد مطلوب در بدن حفظ می شود. اگر پروتئین NEDD4-2 کاهش یابد و یا مهار شود، افزایش جذب نمک می تواند منجر به آسیب به کلیه ها شود.

حتی در افرادی که رژیم کم نمک مصرف می کنند، در صورت کمبود NEDD4-2 به دلیل تغییرات ژنتیکی یا جهش در ژن آن، کلیه ها ممکن است دچار آسیب شوند.

پروفسور کومار می گوید: هدف بلند مدت ما تولید دارویی است که بتواند غلظت NEDD4-2 را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) افزایش دهد.ما در حال آزمایش استراتژی های مختلفی هستیم تا مطمئن شویم که این پروتئین در تمام مدت در سطح طبیعی برای سلامت کلی کلیه ها حفظ گردد.

در نفروپاتی دیابتی که علت شایع بیماری کلیوی است، سطح NEDD4-2 به شدت کاهش می یابد. این موضوع حتی در مواردی مشاهده می شود که نمک عاملی برای آسیب کلیوی نبوده است.

این مطالعه همچنین یافته ای شگفت آور را ارائه داد: رژیم پر نمک که بیماری كلیوی را القا می کند همیشه بر اثر افزایش فشار خون سبب آسیب کلیوی نمی شود. دکتر منینگ می گوید: در بسیاری از موارد، بیماری کلیوی با افزایش فشار خون بدتر می شود، بنابراین ما این ارتباط را در مطالعه ی خود بررسی کردیم. در حقیقت، ما کاملاً موضوعی مخالف آن را یافتیم، رژیم غذایی با نمک زیاد باعث از دست دادن بیش از حد آب و کاهش فشار خون می شود. این یافته مهم است زیرا بدان معنی است که بیماری کلیوی در افرادی که فشار خون بالا ندارند، نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

یک مقاله در سال 2020 در مجله ی لانست تخمین زده است که حدود 700 میلیون نفر - یا 10 درصد از جمعیت جهان - از بیماری مزمن کلیوی رنج می برند، که نشان دهنده افزایش 29 درصدی این بیماری در طی 30 سال گذشته است.

جهش چشمگیرCKD ، عمدتاً به اپیدمی جهانی چاقی در دهه های اخیر نسبت داده می شود که منجر به دیابت می گردد که خود یکی از دلایل اصلی بیماری مزمن کلیوی همراه با فشار خون بالا است.

آمار سازمان بهداشت جهانی، افزایش 300 درصدی دیابت را از سال 1980 تا 2014 نشان می دهد، که آن را به یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل می کند و نشان دهنده ی جدی بودن مشکل دانشمندان برای مقابله با بیماری کلیوی است.

دکتر منینگ می گوید: چاقی و سبک زندگی دو عامل اصلی در ابتلا به بیماری مزمن کلیوی هستند اما موارد دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. صدمات حاد کلیه، داروهایی که برای سایر بیماریها مصرف می شوند، فشار خون بالا و استعداد ژنتیکی نیز می توانند باعث آن شوند.

دانشمندان UniSA با پزشکانی از بیمارستان رویال آدلاید و مرکز پزشکی Flinders همکاری می کنند و امیدوارند بتوانند بودجه لازم را برای انتقال تحقیقات خود به مرحله بعدی، - برای یافتن راهی برای تنظیم NEDD4-2 و محافظت در برابر بیماری های کلیوی- تأمین کنند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/the-enzyme-that-could-help-700-million-people-worldwide